Monday, July 2, 2012

khabar~

Dari abu hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda, "barangsiapa yang dikehendaki Allah kebaikan keatasnya, nescaya dia akan diuji dengan musibah" (riwayat bukhari)

Hadis 15 bab 3 riyadh assolihin~



" الصبر مفتاح الفرج "
Kesabaran adalah kunci untuk melepaskan diri daripada kedukaan dan kesusahan.


pagi jumaat yang lalu..
tening tening..bunyi mesej sampai..
ternyata kiriman itu dari permata hatiku..bonda ku tersayang..
bibir menguntum senyum..
mata tertumpu pada skrin telefon yang bercalar itu..berkelip2 mataku membaca..
panjangnya mesej mak...tak lain ni ,.mesti citer letop ni..

tiba pada satu ayat...
"aus ditimpa kemalangan rabu lepas,dua hari dalam wad"..
ligat mata ni mengulang ayat mak td...berdebar,..
Allah..itu yang meniti dibibir..Innalillah...
Allahuakbar..betul ke ni???
waktu itu menangis semahunya...kuatkan aku Ya Allah..


tak semena rasa nak terbangkan diri kesana segera yang mungkin..
bimbang,risau,rindu,takut akan kehilangan...
sungguh!!
kelewatan untuk berita itu sampai ke pengetahuan ku,bukanlah  kerana masalah atau sekatan dalam teknologi maklumat dan perhubungan yang serba canggeh ni..
tapi mak sengaja berbuat demikian mungkin sebab nak aku fokus syafawi waktu tu..
oh mak..sungguh memahami..
tapi pada aku seandainya aku terima awal dari itu pun tak mengapa..
aku sedia terima..aku kena belajar sabar dari ujian yang Allah beri..redha
itulah yang mematangkan diri ini sebenarnya..

ALLAH.....
rasa sedih yang pastinya...
terima sahaja..
mak pujuk supaya tenang di sini...
rasa nak peluk mak sekarang..
sedihnya aku tidak sesedih mak disana...
aku tahu mak lagi sedih..
lagi pulak yang sakit anak lelaki kesayangannyaa..
siapa tak sayang,adik ku tu tak pernah lawan kata...bila disuruh segera je buat,tolong itu ini,suka bagi nasihat untuk kebikan semua,tak kedekut ilmu..walaupun dia nyanyi kadang tu pitching ke laut,suka menyakat n sometime kuat bebelnya..aku sayangggg gilee kat dia..
semua sayang dia..semua senang dengannya...

  kapcainya......
namun,..
apa yang berlegar di kepala ku masa tu..
berbalutkanh dia??
masih sedar ke tidak??
terukkah cederanya???
sempat ke aku jumpa adikku itu??
sapa yang langgaq dia???

                                           .

lantas aku bangun ..membersihkan diri.,
mengangkat wudhu'...usai solat ,doa ku agar Allah limpahkan ke'afiatan ke atas keluarga ku,
Al quran ku capai...
sebagai terapi menenangkan hati.
mungkin hai ahnya bagai gelora di laut mediterinean kalau boleh kira ditashbihkan di situ...
herm..Allahu 'alam..itu je yang mampu aku lakukan  walau terpisah jauh dari tersayang..

kira2 malam di malaysia ,,aku buat panggilan..
bertanyakan keadaan aus..dan semua
Alhamdulillah syukur ..kerana semakin baik..
cuma ada retak di bahagian dada,dan luka2 kecil sahaja,kata mak..ngeri..!
Allah.. aku lemah membayangkannya..
line pula macam cemburu je dengan kami..suara mak samar2 kedengaran...atas sebab itu tak dpt berbual lama..
cukuplah tahu berita,semuanya baik macam biasa..
Alhamdulillah..syukur...

sebagai muhasabahnya..sedarlah..hidup ini Allah bagi pinjam hanya seketika cuma..tiada satu pun milik kita...maka bersyukurlah selalu.....sabar itu kunci kecerdasan emosi..~
dalam melihat ujian yang menimpa kita, ada lagi yang lebih berat daripada apa yang kita terima...
dalam melaksanakan amal kebajikan pula  jangan rasa tu da cukup sebagai bekalan akhirat kita...tapi lakukanlah secara istiqomah tanpa jemu-jemu semata2 kerana Allah..ingatan lebih kepada diri yang  masih serba kekurangan..








~~~tolong ingtkan aku tatkala aku lupa...~~





<=with aus..my bro..dating together beli laptop..(^__^) winduu wooo...semoga cepat sembuh..jgn nakal2...

No comments:

Post a Comment